تبلیغات
تربیت بدنی

تربیت بدنی

ADS
نویسنده : مهدیه خسرویان پنجشنبه 29 فروردین 1392, 07:02 ب.ظ

کلمه ژیمناستیک یک لغت یونانی است که ترجمه آن به فارسی هنر لخت می‌باشد. از چهارصد سال پیش نوعی ژیمناستیک در چین متداول بوده که از آن برای آماده نمودن جوانان جهت جنگ و همچنین بهبود بعضی از ضایعات بدنی استفاده می‌کردند. یونانی‌ها حرکات و عملیات ورزشی (ژیمناستیک) را با وسایل ابتدائی و موجود انجام می‌دادند در صورتی‌که رومی‌ها، روی وسایل کار می‌کردند. موقعی که دولت روم ضعیف شد مردم دیگر از خودشان رغبتی به ژیمناستیک نشان ندادند فقط سربازان ژیمناستیک تمرین می‌کردند و همچنین عده‌ای عملیات ژیمناستیک را در سیرک‌ها و برای امرار معاش به نمایش می‌گذاشتند.    

 

 

 برای ادامه مطلب روی لینک کلیک کنین...

         


تا آغاز دوره رنسانس هیچ علاقه‌ای جهت پیشرفت این ورزش نشان داده نشد تا بالاخره (موکولیالیس) ایتالیائی کتاب مفیدی درباره هنر ژیمناستیک انتشار داد و پس از این ورزش به‌تدریج در بیشتر کشورهای اروپائی مانند: آلمان، دانمارک، فرانسه، سوئیس و غیره رونق یافت. جان بیس اولین اروپائی بود که تمرینات مدرن شده ژیمناستیک را تدریس نمود، سپس جان گوتس موتس الوین فردی بود که کتابی درباره ژیمناستیک جدید در سال ۱۷۹۲ چاپ و منتشر نمود و به پدربزرگ ژیمناستیک معروف شد.                   
اولین ملتی که ژیمناستیک را بنیان و آن را نام نهاد یونانیان قدیم بودند، ابتدا اصول ورزش در یونان خیلی خشن و ناصحیح بود و اولین نتیجه از ورزش را بزرگ نمودن عضلات بدن می‌دانستند بعدها ورزش در یونان به شکل ریسمان بازی (جان‌بازی) درآمد و برای آن اهمیت زیادی قایل بودند و عمل‌کنندگان آن را آکروبات می‌نامیدند و این نوع حرکات را آکروباتیک می‌گفتند.                                                
به محل‌هائی که در آنجا ورزش می‌کردند ژیمنازیوم گفته می‌شد که مهمترین آنها یکی لیسه و دیگری آکادمی نام داشت. چون مردم در آن محل‌ها لخت ورزش می‌کردند کلمه ژیمناز از کلمه گمینوس که به معنای لختی است گرفته و به آن محل‌ها نام نهادند و بعداً به عموم ورزش‌های بدنی نیز ژیمناستیک نام گذاشتند.                                       

                     
● تاریخچه ژیمناستیک در ایران                                   
بیش از ۶۰ سال پیش این ورزش در ایران متداول گردید. از جمله کسانی‌که برای پیشرفت ژیمناستیک در این مرز و بوم فعالیت نموده‌اند. در مرحله اول آقایان پادگرنی، مرحوم دکتر بنائی، مرحوم مهران، میراحمد صفوی، و دکتر حاج عظیمی و سپس آقایان محمدتقی وصالی، مرتضی بنائی ... را می‌توان نام برد.                                               
از ایران برای اولین بار مرحوم علی یزدان داد برای تماشا و نظارت و کسب تجربه بر بازی‌های المپیک ۴۸ لندن شرکت کرده و سپس تیم ژیمناستیک ایران در سال ۱۹۵۱ در مسابقات بین‌المللی ژیمناستیک که در شهر فلورانس ایتالیا برگزار شد به سرپرستی آقای محمد نامجو شرکت نمود. در حال حاضر کشورهای آلمان، روسیه، آمریکا، کره، ژاپن و چین در مسابقات جهانی و المپیک امتیازات بیشتری نسبت به سایر کشورها دارا هستند.

 

 

اطلاعات عمومی

ژیمناستیک نخستین بار و بطور غیر رسمی در سال 1352 توسط شخصی به نام امان اله پادگرنی که یک روسی بود به ایران آورده شد . پادگرنی در ورزشهای دبستانی ، با حرکات ریتمیک و ژیمناستیک ، کار خود را در شهر تبریز آغاز نمود . وی از همان ابتدای کار با مقاومت و کارشکنی برخی از اهالی مجبور به ترک محل و حضور در تهران شد . در تهران نیز افرادی چون محمود اسحاقی ، میر احمد صفوی و عده ای دیگر برای نخستین بار ژیمناستیک را آغاز کردند . فعالیتهای اولیه ژیمناستها در محل غورخانه ، پارک شهر فعلی انجام می‌شد . بعدها در استان خراسان استاد علی یزاداد دکتر بنایی و منوچهر مهران در آن خطه ژیمناستیک را پی گرفتند . آقای سپاس پور اولین سرپرست فدراسیون ژیمناستیک بود که در سال 1321 تنها به مدت 3 ماه عهده دار این مسئولیت شد . پس از وی نصرت اله حاج عظیمی به عنوان نخستین رئیس فدراسیون آغاز به کار کرد . روسای بعدی فدراسیون تا به امروز در مسئولیتهای محوله تا حد توان به تلاش و کوشش پرداخته‌اند .

ورزش ژیمناستیک تبلوری از حرکات بسیار زیبای انسان است که قدرت ، استقامت ، انعطاف و زیبایی اندام را در انسان به وجود می‌آورد . تحرک و زیبایی این ورزش نه تنها موجب گرایش تعداد بیشتر ورزشکاران گردیده ، بلکه تماشاچیان زیادی را نیز به خود جذب نموده است . ورزش ژیمناستیک در دو بخش انجام می‌شود : بخش حرکات زمینی یا حرکاتی که روی تشک مخصوص صورت می‌گیرد و بخش حرکاتی که بر روی وسایل انجام می‌شود. در حرکات بر روی وسایل می‌توان از دارحلقه، بارفیکس ،پارالل،چوب موازی، خرک حلقه و خرک پرش نام برد.

مسابقات ژیمناستیک در طی دو مرحله انجام می‌گیرد ، مرحله اول شامل حرکات اجباری برروی وسایل می‌باشد و در مرحله دوم برنامه ژیمناستیک اختیاری بوده و هر ورزشکار می‌تواند برنامه ابداعی خود را ارائه دهد.

فضای مورد نیاز برای رقابتهای ژیمناستیک به قرار زیر است :

اندازه رسمی تشک برای حرکات زمینی 12 ×12 متر ، در یک محوطه 14 ×14 متر می‌باشد . دیگر وسایل ژیمناستیک هر یک نیاز به سطحی برابر 36 متر مربع دارد و برای پرش از روی خرک نیز یک مسیر یه عرض 1 متر و طول حداقل 25 متر مورد نیاز است . قسمتهای مختلف این ورزش در مجموع سطحی برابر 5/47 ×23 متر را اشغال می‌کند.

در سالنهای ژیمناستیک با توجه به قرارگیری وسایل در قسمتهای مختلف ، تماشاچیان ممکن است از اطراف سالن شاهد هر یک از رشته های این ورزش باشند . با توجه به افزایش قابل ملاحظه تعداد تماشاچی این ورزش در سالهای اخیر ، گنجایش تقریبی 10000 نفر برای سالن اصلی مسابقات توصیه می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز :

- خرک حلقه

- خرک پرش

- میله بارفیکس

- پارالل

- دارحلقه

- میله موازی

- ترامپولین :ترامپولین یکی از وسایل تمرینی ورزش ژیمناستیک می‌باشد که شامل پارچه ضخیم و محکمی است که بوسیله تعدادی فنر از چهارطرف بر یک چهارچوب فلزی بسته شده است .

- موارد ایمنی در ژیمناستیک : تمام وسایل و تجهیزات ژیمناستیک باید به نحو مطلوبی مهار شده باشد تا ژیمناست هنگام کار بر روی آن دچار سانحه نگردد. این ثابت سازی معمولا" بوسیله کابل و پیچ حلقه‌ای فولادی صورت می‌گیرد . تمام قسمتهایی که ممکن است به نحوی مورد برخورد با ورزشکار قرارگیرد ، باید کاملا" پوشیده شود .

- لباس و کفش : مردان ژیمناست باید در تمام رقابتها پیراهن ورزشی رکابی بپوشند و در قسمتهای خرک حلقه، پارالل و بارفیکس از شلوار ورزشی بلند و سفید با کفش ژیمناستیک با جوراب استفاده نمایند . در حرکات زمینی می‌توان از همین لباس و یا شورت ورزشی و بدون استفاده از کفش یاد شده استفاده کرد .

زنان ژیمناست ، مایو مخصوص ژیمناست می‌پوشند و اجازه استفاده از تنسوپلاست را دارند ولیکن مجاز به استفاده از باندپیچی نیستند . پوشیدن کفش و جوراب ژیمناستیک برای خانمها اختیاری است .

 

ارزشیابی برنامه های پرش خرک

 

طول خرک ١٦٣ سانتیمتر و ارتفاع آن ١٣۵ سانتیمتر میباشد که به وسیله مهار فلزی مطابق شکل زیر به زمین بسته شده است

در هنگام اجرای پرش از پیش تخته ای که طول آن ١٢٠ سانتیمتر است و در جلوی خرک گذارده اند استفاده میگردد

ارزشیابی در پرش خرک بستگی به پنج فاکتور مجزا دارد که عبارتند از
١-مرحله قبل ازپرواز وفرودروی خرک بادستها (پروازاول)

۲-مرحله پرواز دوم شامل :فشاردادن به خرک بادستها تا مرحله فرود باوضعیت ایستاده روی زمین می باشد(ژیمناست باید دراین مرحله پس ازفشار به خرک یک ارتفاع بالای بدنی نسبت به سطح خرک را به نمایش بگذارد)

۳-وضعیت بدنی در کل مراحل پرش

۴-جرائمی در رابطه با انحرافات بدنی نسبت به محور طولی خرک

۵-فرود 

پرش با دویدن از فاصله حداکثر ۲۵ متری و یک ضربه جفت پا روی پیش تخته و یک توقف کوتاه جهت فشار آوردن به روی خرک با یک یا دو دست انجام میشود که میتواند همراه تا چرخشهای ساده و یا چرخشهایی در حول محور بدن باشد

ضمناً نیازهای ضروری عبارتند از
ژیمناست بایستی یک حرکت را در مراحل مختلف مقدماتی یافینال تیمی و فینال فینالیستها اجرا نماید ولی در فینال اسبابها ژیمناست بایستی دو پرش اجرا نماید که از گروههای مختلف حرکتی تشکیل شده باشد

۱-پرشهای مستقیم

۲-پرشهایی باچرخش کامل در مرحله اول پرواز

۳-پرشهایی با شکل بالانسی و یاماشیتا

۴-پرشهایی با ۴/۱ چرخش در مرحله اول پرواز(سوکاهارا کاساماتسو)

۵-پرشهایی با پیچ   کامل

موارد زیر نمونه هایی از جرائم میباشد که ممکن است از یک ژیمناست در هنگام اجرای پرش خرک کسر نمایند
١- چنانچه پرش اجباری در مسابقه اختیاری اجرا شود امتیاز آن پرش صفر خواهد بود
٢- چنانچه حرکت یک ژیمناست در میان راه متوقف شود، وی فقط میتواند از همان نقطه به ادامه کار بپردازد زیرا تکرار آن مجاز نمیباشد
٣- چنانچه مسیر دویدن بیش از ٢۵ متر باشد کسر امتیاز تا ٤/٠ امتیاز میباشد
٤- چنانچه پاهای ژیمناست در پرواز اول خم یا باز باشد با توجه به نوع اشتباه از ١/٠ تا ٤/٠ امتیاز کسر خواهد شد

 

ارزشیابی برنامه های حرکات زمینی

برنامه حرکات زمینی در یک کادر ١٢×١٢ متر انجام میشود
طول مدت اجرای مسابقات حرکات زمینی حداکثر۷۰ ثانیه میباشد
حرکات زمینی باید کاملاً موزون بوده و به صورت متناوب در برنامه جایگزین شده باشند. برنامه باید شامل قسمتهایی چون حرکات ریتمیک، تعادلی نگهداشتن، بالانس قدرتی، جهش، اسکبکا سر، نیم پشتک،نیم وارو و پشتک و وارو باشد. شرکت کننده باید از تمام سطح تشک در جهات مختلف به روش زیز استفاده نماید

گروه های حرکتی زمینی شامل:

۱-حرکات انعطافی قدرتی وتعادلی

۲-حرکات مربوط به جفتی بطرها چرخشها پریدنهاوجهشها

۳-حرکات آکروباتیک رو به جلو

۴-حرکات آکروباتیک رو به عقب

۵-حرکات آکروباتیک روبه پهلویاحرکات روبه عقب وکنده شدن وبلند شدن با۲/۱ چرخش جانبی بدن

ضمناً نیازهای ضروری عبارتند از

از هر یک از گروههای فوق می توان حداقل یک حرکت به ارزش حداقل B اجرانمودبه جز قسمت انتهایی برنامه(فرود)که حداقل باید ارزش C داشته باشد

موارد زیر نمونه هایی از جرائم که ممکن است از یک ژیمناست در هنگام اجرای برنامه حرکات زمینی کسر نمایند

١- اگر ژیمناست قبل از حرکات آکرباتیکی بیش از ٣ قدم بردارد یا بعد از انجام حرکت قدم اضافی بردارد کسر امتیاز از ١/٠ تا ٤/٠ امتیاز خواهد بود
٢- اگر مدت زمان برنامه بیشتر از زمان مقرر باشد از ۱/٠ تا ۳/٠ امتیاز کسر میگردد
٣- نگهداری بدن بیرون از کادر زمینی با یک یا دو دست و پاها امتیاز کسر میگردد


دسته بندی : رشته ورزشی ,
برچسب ها : تاریخچه ژیمناستیک در جهان- تاریخچه ژیمناستیک در ایران-معرفی وسایل-اطلاعات عمومی-معرفی وسایل خرک-پارالل -میله بارفیکس -دارحلقه-میله موازی ,



» عزت نفس در ورزش ( چهارشنبه 30 بهمن 1392 )
» "روز دانشجو مبارک" ( شنبه 16 آذر 1392 )
» نکات مهم تغذیه ای برای ورزشکاران ( پنجشنبه 14 آذر 1392 )
» "یا اباعبدالله" ( شنبه 18 آبان 1392 )
» فیزیولوژی انقباض عضله اسکلتی ( جمعه 5 مهر 1392 )
» ولادت امام رضا (ع) ( دوشنبه 25 شهریور 1392 )
» هندبال ( چهارشنبه 23 مرداد 1392 )
» اناتومی ( یکشنبه 20 مرداد 1392 )
» "دل نوشته" ( شنبه 19 مرداد 1392 )
» عید سیعد فطر مبارک ... ( جمعه 18 مرداد 1392 )
» جدیدترین قوانین بدمینتون ( سه شنبه 8 مرداد 1392 )
» "شهادت حضرت علی علیه السلام" ( جمعه 4 مرداد 1392 )
» بدمینتون ( جمعه 4 مرداد 1392 )
» شنا (قورباغه - کرال سینه - پروانه ) ( سه شنبه 25 تیر 1392 )
» تعریف بازی بسکتبال ( پنجشنبه 20 تیر 1392 )
موضوعات

نظرسنجی

به کدام یک از رشته های تربیت بدنی علاقه مند هستین؟



آمار بازدید


کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

درباره ما


این وبلاگ برای شناخت بیشتر درس های رشته ی تربیت بدنی سال دوم و سوم متوسطه ایجاد شده است.
ایجاد کننده وبلاگ : مهدیه خسرویان